African press review 1 April 2016

South Africa

Times Live reports that Chief Justice Mogoeng Mogoeng found President Jacob Zuma and Parliament‚ under the helm of Speaker Baleka Mbete‚ of having violated the constitution.

Zuma was also ordered to pay back the estimated 10 million dollars spent by the state on non-security upgrades at his Nkandla residence within 105 days. The paper calls on Zuma to resign or be impeached.

“Zuma no longer President” headlines Cape Times. The newspaper says opposition parties namely the Democratic Alliance and Julius Malema’s Economic Freedom Fighters have called for Zuma’s head after the 11 judges of the Constitutional Court found he had violated his oath of office. According to the paper, the EFF and DA led the charge, stating if the ANC failed to recall Zuma they would seek his impeachment.

Mail and Guardian culled a line from a speech delivered by former ANC treasurer general, Mathews Phosa, on Thursday which it claims reflects the general mood in thye country . The whole country he said now waits with bated breath to hear whether […] the ANC will do the right thing and relieve us of this crippling nightmare.”

Pretoria News takes interest in the reaction of the powerful trade Union Cosatu which described Thursday’s Constitutional Court ruling on the Nkandla upgrades as “exceptionally significant” for SA’s growing democracy.

COSATU which is a member of the ruling troika said in a statement on Thursday that the decision would help shed light on contentious issues regarding the separation of powers in the country.

And for Cape Times, it took 11 judges, many of whom were appointed during President Jacob Zuma’s tenure, to remind South Africans that no one is above the promise bequeathed to us by our icon Nelson Mandela and his fellow freedom fighters. The outcome could never be in doubt – much like finally seeing the emperor without any clothes, concludes the newspaper.

Nigeria

[adsense]

Meanwhile, Nigeria’s Punch newspaper gives front page prominence to the landmark constitutional court ruling in South Africa.

According to the paper, the decision seems to settle the controversy that dates back nearly seven years, when Zuma embarked on the renovations soon after he resumed office for his first term.

It recalls that the renovations to his home included a swimming pool, cattle enclosure, chicken run, visitors centre and amphitheatre. Opposition parties filed two cases, alleging misuse of public funds over the hefty price tag.

And Nigeria’s Nation newspaper drew its editorial on the timely issue of the rule of law in the age of impunity as Nigerians contemplate what it calls “rapid fire revelations of kleptomaniac filth oozing out of the vault of the country’s anti-graft agency (EFCC), billions were ferreted out with impunity in the former President Goodluck Jonathan era”.

The Nation‘s Editorial Board Chairman Sam Omatseye says that while the so-called big men stole freely and romped in nameless opulence, the poor groveled in their carpetless hovels, and lightless homes at night.

Kenya

And in Kenya, Daily Nation spotlights the scale of graft in the East African country, highlighting President Uhuru Kenyatta’s charges that governors used Sh1 trillion (an estimated 8 billion euros) allocated to county governments since 2013 to “build palaces” and buy luxury vehicles for themselves and other officials.

According to the newspaper Kenyatta was speaking in Parliament in Nairobi on Thursday during his State of the Nation. The abuses came at the expense of services like provision of clean water, agriculture extension and equipping hospitals, notes the newspaper.
 

Source: rfi afrique